قهوه, مجله کاملترین

قهوه؛ راهکاری برای تشخیص کرونا

بوییدن قهوه راهکاری برای تشخیص ابتلا به کووید-19

قهوه هم اکنون در سراسر جهان به عنوان ابزار تشخیص کرونا در خانه استفاده میشود تا به کنترل همه گیری کرونا کمک کند. بررسی ها نشان میدهد که قهوه به دلیل بوی متمایز و در دسترس بودن در خانه ها به عنوان نوعی تست بویایی در تشخیص کووید-۱۹ استفاده میشود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، آنوسمی (Anosmia)  یا از دست دادن حس بویایی را جزو یکی از رایج ترین علائم کرونا اعلام کرده و تحقیقات اخیر نشان میدهد که ۵۰% تا ۸۰% از مردمی که به ویروس کرونا مبتلا شدند از آنوسمی رنج میبرند.

خبر خوب، مخصوصا برای قهوه خوران حرفه ای که برای نقد و بررسی قهوه  وابسته به حس بویایی  هستند، این است که طبق تحقیقات اولیه، بیشتر افراد مبتلا به آنوسمی ناشی از COVID-19 در نهایت حس چشایی و بویایی خود را بازمیابند. اوایل، دانشمندان نگران بودند که این بیماری ممکن است بر روی سلول های عصبی مرتبط با بویایی تأثیر بگذارد، که توانایی بویایی طولانی مدت را تهدید می کند، اگرچه اکنون به نظر می رسد که این ویروس فقط لایه ای از سلول های بینی را تحت تأثیر قرار می دهد که می توانند در حدود ۱۴ روز بهبود یابند.

با توجه به شیوع آنوسمی در بین ناقلین COVID-19 و درصد بالای ناقلین بدون علائم ویروس و در دسترس بودن قهوه به طور گسترده، پزشکان در همه جا مردم را به ماسک زدن و بوییدن قهوه دعوت می کنند.

جیمز شووب، پروفسور دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس، اخیراً گفت: یکی از کارهایی که به راحتی میتوانید در خانه انجام دهید این است که مقداری قهوه آسیاب شده را بردارید و ببینید که چقدر می توانید آن را دور نگه دارید و همچنان بوی آن را احساس کنید و یا همین کار را با الکل یا شامپوی خود انجام دهید. اگر بینی شما گرفتگی ندارد و در تشخیص رایحه ها با رایحه های دیگری که برای شما آشنا هستند مشکل دارید، بهتر است در مورد آزمایش با پزشک خود تماس بگیرید.

ریچارد دوتی، مدیر مرکز بو و مزه در دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، نظر مشابهی راجع به طعم قهوه به اشتراک گذاشت.

«اگر متوجه شدید که قهوه هیچ طعمی ندارد یا در نظرتان شکلات طعم دیگری به جز تلخی یا شیرینی ندارد، پس احتمالاً دچار آنوسمی (فقدان حس شامه) شده اید. هنگام جویدن غذا، مولکول ها از لبه حفره بینی بالا می روند تا به گیرنده های بویایی در بالای بینی برسند. به همین دلیل چیزهایی مانند قهوه و شکلات هیچ طعمی ندارند در واقع بو است.»

محققان با استفاده از قهوه در نوارهای آزمایش بویایی، این روش را در مقیاس دقیق تری اعمال می کنند، در حالی که مقاله اخیر BMJ، مجله پزشکی انگلیس پزشکان را به استفاده از قهوه به عنوان یک ابزار تشخیص کرونا تشویق می کند.

دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در اوایل این ترم برای حفاظت دانشگاه از کرونا در هنگام کلاس های حضوری ابزاری برای کنترل روزانه بویایی ایجاد کرد که از دانشجویان می خواهد که هر روز با بوییدن به سمت قهوه خود بروند.

البته، تست بوییدن قهوه کاملا علمی نیست و نباید آن را با یک آزمایش پزشکی قانونی اشتباه گرفت. یک متخصص علوم غذایی و اپیدمیولوژیست در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در مورد این نکته در جزئیات توضیح داد که از دست دادن بویایی ممکن است بهترین راه برای پیش بینی تشخیص  COVID-19  باشد.

«فقدان حس شامه خاصا مربوط به کرونا است اما همه افراد مبتلا به این ویروس آنوسمی را تجربه نمی کنند. بوییدن همه چیز به معنای عاری بودن از کوید -۱۹ نیست.  اگر امروز صبح می توانستید قهوه خود را استشمام کنید، نتیجه مبهم است: این ممکن است به این معنا باشد که شما COVID-19 ندارید، اما همچنین می تواند به این معنی باشد که شما به SARS-CoV-2 یا همان ویروس کرونا  آلوده شده اید اما به راحتی حس بویایی خود را از دست نداده اید. »

منبع

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید